Meaning+of+%E2%80%98Latino+vote%E2%80%99+misses+mark+on+accurate+representation%2F+El+significado+de+voto+latino+no+logra+la+representaci%C3%B3n+precisa

Ashley Xie

Meaning of ‘Latino vote’ misses mark on accurate representation/ El significado de “voto latino” no logra la representación precisa

February 3, 2021

Por décadas, los latinos han tenido porcentajes de participación de votantes más bajos en las elecciones estadounidenses de cualquier otro grupo demográfico, según The Pew Research Center. En las elecciones presidenciales estadounidenses de 2020, hubo incertidumbre no solo sobre el resultado de la elección, sino también sobre cómo la participación de votantes latinos afectaría dicho resultado. El electorado predijo una “ola azul”, ya que hubo un número récord de votantes latinos elegibles en 2020 en comparación con años anteriores. El término “ola azul” se utilizó entre los analistas políticos para explicar un alto número esperado de votos demócratas. Después de las elecciones de 2020, la suposición de que todos los latinos votan de la misma manera fue vista como una mala interpretación del “voto latino”. Entonces, ¿qué significa el “voto latino”?

Según LatinoUSA.org, una organización que busca expandir las narrativas de los latinos, “el voto latino puede considerarse un mito porque los latinos son un grupo heterogéneo con diferentes preferencias y valores políticos”. Hay 60 millones de personas consideradas latinos, todas las cuales provienen de al menos 20 subgrupos étnicos y culturales diferentes.

La opinión política, por ejemplo, es un buen ejemplo de la diversidad en la comunidad latina. Una encuesta realizada por American Election Eve Poll concluyó que, mientras que el 74% de los mexicoamericanos votó por Joe Biden y solo el 23% votó por Trump, solo el 45% de los cubanoamericanos votó por Biden, y la mayoría del 52% votó por Trump.

“Tenemos muchos latinos que tienen orígenes similares, pero cuando se trata de política y elecciones, todos tienen sus propias necesidades,” consejero Javier Polavieja dijo.

Polavieja, quien es uno de los patrocinadores de la Organización de Estudiantes Latinoamericanos [OLAS] en Metea, promueve la conciencia cultural y la educación sobre las diversas culturas latinas.

“Para las comunidades latinas, temas como las leyes de inmigración y las leyes relacionadas con DACA son una prioridad para muchos estudiantes y familias jóvenes,” Polavieja dijo.

A medida que la población latina sigue creciendo en Estados Unidos, también crece su participación en las elecciones. A pesar de que estados como Texas y Florida en general votaron por Trump, no fue una decisión rápida. Los distritos con mayor población latina jugaron un papel importante en los procesos electorales de estos estados. Sin embargo, gran parte de la atención se dirige hacia los cubanoamericanos.

Eva Serrano, profesora asociada de lenguas extranjeras y estudios latinos en la Universidad Aurora, está al tanto de las tendencias de los votantes dentro de la comunidad latina.

“Cuando vas a Florida y hablas con cubanoamericanos, y ahora con venezolanos e incluso con algunos centroamericanos, han sido influenciados por los medios de comunicación de que el Partido Republicano les conviene más,” Serrano dijo.

Serrano también reconoce que más cubanoamericanos ocupan importantes posiciones de liderazgo en empresas de medios en español, como Univision y Telemundo.

“La ola de cubanoamericanos en la década de 1960, cuando Fidel Castro se apoderó de Cuba, es cuando la gente comenzó a salir de la isla,” Serrano dijo. “Esa primera ola estuvo compuesta por profesionales altamente capacitados. Pudieron construir una clase social educada profesionalmente para establecer raíces y poder .”

Este establecimiento ha permitido a los cubanoamericanos crear sus opiniones e identidad, lo que les ha permitido ser más activos políticamente.

Las posiciones de los cubanoamericanos en los medios de comunicación son significativas. Los medios tienen una gran influencia en la difusión de información política. Naturalmente, la exposición a los medios ha transformado la cantidad de personas que votan y sobre qué temas votan. Las redes sociales son el medio más accesible para recibir información sobre temas políticos, especialmente para los adultos jóvenes.

La diversidad del voto entre los latinos también tiene que ver con la edad. La Encuesta de la víspera de las elecciones estadounidenses concluyó que los asuntos relacionados con la discriminación y la injusticia racial son importantes para los latinos de entre 18 y 29 años.

“La Generación Z [personas nacidas entre mediados de la década de los 90 y principios de la de 2010] creció con la tecnología, vemos constantemente las noticias sobre política, por lo que tendría sentido que tengamos opiniones diferentes [a las generaciones anteriores],” senior Valerie Zapata dijo.

Zapata, como muchos otros jóvenes que no pudieron votar en las elecciones de 2020 debido a restricciones de edad, comprende la importancia de su futura capacidad para votar.

“Antes no era consciente de la severidad que tenía la política en la vida diaria. Ahora que soy mayor, entiendo lo que significa mi participación y lo que significa el liderazgo político en general,” Zapata dijo.

La elección de 2020 no solo ha llevado a los jóvenes a reconocer su importante papel en la votación, sino que ha provocado una conversación sobre la mala interpretación del término “voto latino”.

Hubo un gran apoyo para el candidato presidencial en ejercicio, Donald Trump, en áreas densamente pobladas como Miami, una ciudad con una alta población cubanoamericana. Estas ciudades finalmente llevaron a Florida a asegurar la victoria de Trump sobre Biden. Mientras tanto, en la costa oeste, Arizona hizo historia al votar finalmente por un candidato demócrata después de más de dos décadas de votar por candidatos republicanos. El subgrupo latino más grande de Arizona es el de los mexicoamericanos. El Centro de Investigación Pew concluyó que los latinos constituían el 31% de la población de Arizona, y el 90% de esos Lationos eran de origen mexicano.

“Creo que la población latina está más consciente de lo que quieren que hagan las personas en el poder para apoyar sus necesidades, lo que ha provocado que las personas se comprometan más cívicamente.” Polavieja dijo.

La Generación Z tuvo un efecto notable en esta elección, ya que una parte de esta generación pudo votar por primera vez. El Centro de Información e Investigación sobre el Aprendizaje y la Participación Cívica estima que entre el 52% y el 55% de los jóvenes votaron en 2020, y que el apoyo que muchas personas más jóvenes, especialmente las personas de color, tuvieron en las elecciones decidió muchas carreras clave.

“Algunas personas podrían llamar [la participación de votantes jóvenes en las elecciones] un despertar, pero no puede ser temporal,” Serrano dijo. “Lo que veo en los jóvenes es que están empezando a ver que su voz es importante. Muchos más están entendiendo que el cambio llega cuando te involucras. “

Además, Serrano, que no es ajeno a analizar la historia de los votantes latinos, está de acuerdo en que la falacia de un “voto latino” unificador impide que la gente comprenda la diversidad entre los votantes latinos.

“Si [el voto latino] se usa para representar una perspectiva de la comunidad latina, entonces no es válido,” Serrano dijo. “Tenemos que poder deconstruir ese mito de que todos votamos igual, que todos hablamos español igual y que todos tenemos la misma historia.”

Leave a Comment

For decades, Latinos have had lower voter turnout rates in American elections than any other demographic, according to The Pew Research Center. In the 2020 U.S. Presidential Election, there was uncertainty with not only the outcome of the election, but how the Latino voter turnout would affect said outcome. The electorate predicted a “blue wave,” as there was a record number of eligible Latino voters in 2020 compared to years past. The term “blue wave” was used among political analysts to explain an expected high number of Democrat votes. After the 2020 election, the assumption that all Latinos vote the same was seen as a misinterpretation of the “Latino vote.” So what does the “Latino vote” mean?  

According to LatinoUSA.org, an organization that seeks to expand the narratives of Latinos, “the Latino vote can be considered a myth because Latinos are a heterogeneous group with different political preferences and values.” There are 60 million people considered Latino, all of whom come from at least 20 different ethnic and cultural subgroups.

Political opinion, for example, is a good illustration of the diversity in the Latino community. A survey conducted by the American Election Eve Poll concluded that, while 74% of Mexican Americans voted for Joe Biden and only 23% voted for Trump, only 45% of Cuban Americans voted for Biden, with the 52% majority voting for Trump.

“We have a lot of Latinos that come from similar origins, but when it is about politics and elections, everyone has their own necessities,” Merit House counselor Javier Polavieja said. 

Polavieja, who is one of the sponsors of the Organization of Latin American Students [OLAS] at Metea, promotes cultural awareness and education about diverse Latino cultures. 

“For Latino communities issues like immigration laws and laws relating to DACA are a top priority for many students and young families,” Polavieja said. 

As the Latino population continues to grow in America, their participation in elections grows as well. While states like Texas and Florida overall voted for Trump, it was not a quick landslide. Districts with higher Latino populations played a significant part in the electoral processes of these states. Much of the attention, however, is skewed towards Cuban Americans.

Associate Professor of Foreign Languages and Latino studies at Aurora University, Eva Serrano is aware of the voter trends within the Latino community. 

“When you go to Florida and talk to Cuban Americans, and now Venezuelans and even some Central Americans, they have been influenced by the media that the Republican Party better suits them,” Serrano said. 

Serrano also recognizes that more Cuban Americans hold significant leadership positions in Spanish-language media companies, such as Univision and Telemundo.

“The wave of Cuban Americans back in the 1960s, when Fidel Castro took over Cuba, is when people began to leave the island,” Serrano said. “That first wave consisted of highly educated professionals. They were able to build a professionally educated social class to establish roots and power.” 

This establishment has allowed Cuban Americans to create their opinions and identity which has allowed them to be more politically active. 

The positions Cuban Americans hold in the media are significant. Media has a great influence on the spread of political information. Naturally, exposure to the media has transformed how many individuals vote and what issues they vote on. Social media is the most accessible outlet to receive information on political issues, especially for young adults. 

The diversity of voting among Latinos is seen across age groups. The American Election Eve Poll concluded that issues addressing racial injustice and discrimination are important to Latinos ranging from the age of 18-29. 

“Generation Z [individuals born between the mid-90s and early 2010s] grew up with technology, we constantly see the news about politics, so it makes sense that we have different opinions [than prior generations],”senior Valerie Zapata said. 

Zapata, like many other young people who were not able to vote in the 2020 election due to age restrictions, understands the importance of her future ability to vote. 

“Before, I was not aware of the severity that politics had in daily life. Now that I am older, I understand what my participation means, and what political leadership means in general,” senior Valerie Zapata said. 

Not only has the 2020 election prompted young people to recognize their important role in voting, but it has sparked a conversation about the misinterpretation of the term “Latino vote”.

There was a large amount of support for incumbent presidential candidate Donald Trump in highly-populated areas like Miami, a city with a high Cuban-American population. These cities ultimately led Florida to secure Trump’s win over Biden. Meanwhile, on the West Coast, Arizona made history by ultimately voting for a Democratic candidate after over two decades of voting for Republican candidates. The largest Latino subgroup in Arizona is Mexican Americans. The Pew Research Center concluded that Latinos made 31% of the Arizona population, and 90% of those Lationos were of Mexican origin.

“I believe that the Latino population is more aware of what they want people in power to do to support their needs, which has caused people to be more civically engaged,” Polavieja said. 

Generation Z had a notable effect on this election, as a portion of this generation was able to vote for the first time. The Center for Information and Research on Civic Learning and Engagement estimates that 52%-55% of youth voted in 2020, and that the support many younger individuals, especially individuals of color, had on the election decided many key races. 

“Some people might call  [the turnout of young voters in the Election] an awakening, but it cannot be temporary,” Serrano said. “What I see in young people is that they are starting to see that their voice matters. Many more are understanding that change comes when you engage.”

In addition, Serrano, who is not a stranger to analyzing the history of Latino voters, agrees that the fallacy of one unifying  “Latino vote” prevents people from understanding the diversity within Latino voters.

“If it [Latino vote] is used to represent one perspective of the Latino community, then it is not valid,” Serrano said. “We have to be able to deconstruct that myth that we all vote the same,  we all speak Spanish the same, and that we all have the same history.”

Leave a Comment

METEA MEDIA • Copyright 2024 • FLEX WordPress Theme by SNOLog in

Comments (0)

Thank you for adding your voice to the conversation. Please note that all comments are moderated. Metea Media will not publish comments if they contain the following:

▸ Rude or obscene language (i.e. swear words, sexual jokes, violent threats, etc.)
▸ Hate speech (i.e. racism, sexism, homophobia, etc.)
▸ Insults towards a specific student or a teacher
▸ Content that is irrelevant to the article or does not add to the discussion
▸ Submitting comments under somebody else's name

Refer to the student handbook for further specifics on what is considered appropriate.

The Social Media Editor will read and evaluate all comments. Should there be any issues with a particular comment, the Social Media Editor will consult the newspaper adviser and Online Editor-in-Chief.
All METEA MEDIA Picks Reader Picks Sort: Newest

Your email address will not be published. Required fields are marked *